Akamai Cloud Security Intelligence biedt basis voor nieuwe data-driven cloud-diensten

15-04-2015

Meer inzicht en nauwkeurigheid met snellere reactiesnelheid op webaanvallen

Akamai Technologies introduceert Akamai Cloud Security Intelligence, een nieuwe data-driven cloud security-dienst die een cruciale rol speelt in het effectief bestrijden van online security-bedreigingen. Akamai Cloud Security Intelligence is een data processing engine binnen het Akamai Intelligent Platform en wordt gebruikt om continu en in real time meer dan twee petabyte aan gegevens te analyseren op mogelijke dreigingen. Akamai gebruikt deze data om doorlopend zijn Kona Site Defender-applicatie te actualiseren en te verbeteren. Daarnaast vormen de gegevens het kader van waaruit innovaties worden gebouwd, zoals de nieuw beschikbare Kona Client Reputation dienst.

In een toenemend vijandige en complexe online omgeving is het beschermen van websites en applicaties tegen potentieel schadelijke activiteiten een serieuze uitdaging. Om die reden is het voor security-professionals van groot belang de ware intenties van web clients en de doorlopend veranderende aanvalsroutes te doorgronden, om zo hun organisatie te beschermen. Akamai Cloud Security Intelligence is in staat om per uur meer dan twintig terabyte aan aanvalsverkeer te analyseren en de miljoenen daarbij horende unieke IP-adressen in kaart te brengen. Dat resulteert in uitgebreid inzicht in hoe kwaadwillende partijen werken en wordt vervolgens weer gebruikt om de beveiligingsoplossingen van Akamai verder te verbeteren.

Akamai Cloud Security Intelligence biedt twee nieuwe diensten:

Kona Client Reputation: Akamai ziet meer webverkeer dan welke andere partij ook. De interpretatie van dat verkeer, gecombineerd met eigen query-taal en geavanceerde heuristiek en algoritmen, creëert een ‘reputatiescore’ voor elk IP-adres dat connectie zoekt met het Akamai-platform. Belangrijk is dat deze score zich aanpast op basis van doorlopende analyse van de activiteiten van het bewuste IP-adres. Potentieel gevaarlijk verkeer wordt geclassificeerd als: DDoS-aanvallen, het scannen naar kwetsbaarheden, webaanvallen of webscrapers en wordt verder beoordeeld op basis van mogelijke dreiging voor klanten. Dit speciaal voor security-professionals ontworpen systeem geeft meer inzicht en flexibiliteit en vereenvoudigt het al dan niet toestaan van bepaalde gebruikers. Door scores in te voeren in request headers, kan Kona Client Reputation gegevens inladen in back-end beveiligingsystemen. Kona Client Reputation wordt ingezet als een add-on van Akamai Kona Site Defender waardoor deze oplossing tot acht keer effectiever wordt in het afweren van aanvallen.

Kantoorartikelenleverancier Staples werkt al naar tevredenheid met Kona Client Reputation. Brian MacKinnon, senior security consultant E-commerce bij Staples zegt daarover: "Client Reputation is voor ons van cruciaal belang om snellere en betere beslissingen over de beveiliging te nemen. Het zorgt ervoor dat we onszelf effectief kunnen beschermen tegen mogelijke aanvallen en gegevensdiefstal."

Verbeterde Kona Rule Set: het goed kunnen omgaan met een doorlopend veranderende aanvalsomgeving vraagt om een bepaalde flexibiliteit. Daarmee zijn kwaadaardige activiteiten snel te blokkeren, zonder dat het legitieme verkeer hier hinder van ondervindt. De verbeterde Kona Rule Set is ontwikkeld door een Akamai onderzoeksteam dat daarvoor meer dan twee petabyte aan beveiligingsgerelateerde gegevens heeft geanalyseerd. De Kona Rule Set, die kosteloos beschikbaar is voor alle Kona Site Defender-klanten, leidt tot 30 procent minder false positives en false negatives. De rule set helpt security-professionals om kwaadaardig verkeer te blokkeren, terwijl tegelijkertijd meer legitiem verkeer kan passeren.

John Summers vice president Cloud Security van Akamai: “Veel bedrijven en instellingen vertrouwen op Akamai om hun websites en applicaties te versnellen en gelijk te beschermen tegen aanvallen. De nieuwe Cloud Security Intelligence data-analyse-engine levert een solide basis van waaruit we in staat zijn om onze bestaande cloud security-diensten nog slimmer te maken. Het biedt ook een kader waarbinnen nieuwe cloud security-oplossingen kunnen worden gebouwd. Dit is volledig in lijn met ons doel om voortdurend nieuwe technologieën te blijven ontwikkelen zodat de online activiteiten van onze klanten optimaal beschermd blijven in dit almaar veranderende landschap van dreigingen."

Chris Van den Broeck

Account Director

AKAMAI

Tim Vereecke

Senior Solution Engineer at Akamai Technologies

AKAMAI

Als wereldwijd leider in Content Delivery Network-diensten (CDN), zorgt Akamai dat het internet snel, betrouwbaar en veilig is voor zijn klanten. De geavanceerde oplossingen voor web performance, mobile performance, cloud security en media delivery van Akamai veranderen de manier waarop organisaties entertainment- en gebruikerservaringen optimaliseren voor elk apparaat, waar dan ook.

Om te zien hoe de oplossingen van Akamai en zijn team van internetexperts organisaties helpen om faster forward te gaan, kijk op www.akamai.com of blogs.akamai.com en volg @Akamai op Twitter.