Dell verpakt als eerste in sector producten in gerecycled oceaanplastic

23-02-2017

World Ocean Summit, Bali, Indonesië − Dell is het eerste technologiebedrijf dat op grote schaal producten verpakt in gerecycled plastic uit de oceaan. Dell verzamelt plastic in vaarwegen en op stranden en gebruikt dat vervolgens in de nieuwe verpakkingslijn van de Dell XPS 13 2-in-1. Met dit project voorkomt Dell dat alleen al dit jaar minstens 7.000 kilo aan plastic afval in de oceaan terechtkomt.

Om er zeker van te zijn dat het plastic na gebruik niet alsnog in de oceaan terecht komt, voorziet Dell elke tray van een duidelijk No. 2 recycle-symbool. Zo wordt het plastic bestemd als HDPE, wat wereldwijd goed recyclebaar is. Het Dell Packaging-team ontwerpt en vervaardigt de productverpakking zodanig dat het meer dan 93 procent recycleerbaar is en opnieuw gebruikt kan worden in de circulaire economie.

Het supply chain-proces van oceaanplastic bestaat uit verschillende stadia:

● Oceaanplastic wordt onderschept aan kustlijnen en stranden en in vaarwegen voordat het in zee of de oceaan terechtkomt.
● Hierna verwerkt en verfijnt Dell het oceaanplastic (25 procent) en mengt dat met ander gerecycled HDPE-plastics (75 procent) vanuit bronnen als flessen en voedselverpakkingen.
● Vervolgens wordt een recyclede, plastic plaat tot nieuwe verpakkings-trays gemodelleerd en verstuurd voor de uiteindelijke verpakkings- en klantlevering.

Gezond ecosysteem
Dell zal vanaf 30 april 2017 de XPS 13 2-in-1 verpakken in gerecycled oceaanplastic. Het bedrijf sluit ook voorlichtingsmateriaal bij voor meer bewustwording over oplossingen voor een gezond ecosysteem in de oceaan. Het initiatief voor dit project komt voort uit de gedeelde interesse van Dell, Dell’s Social Good Advocate Adrien Grenier en de Lonely Whale Foundation.

Adrian Grenier, Social Good Advocate bij Dell: “Ik ben enorm trots dat het doel van mijn partnership met Dell volledig is gerealiseerd binnen dit programma. Niet alleen zorgen we dat er geen plastic in de oceaan terechtkomt, we lichten ook consumenten voor en geven zelf het goede voorbeeld door nieuwe en innovatieve bedrijfssystemen te ontwikkelen. De gezondheid van onze oceaan beïnvloedt de gezondheid van onze allemaal. Dit is een voorbeeld van onze collectieve mogelijkheid om de natuur beter te beschermen.

Chris Van den Broeck

Senior Advisor Integrated Communications

Dell

Angelique Van der Kroft

Communications and PR Manager Europe West

Dell

Dell Inc.maakt onderdeel uit van Dell Technologies, en stelt organisaties in staat hun datacenter te moderniseren, automatiseren en transformeren middels een converged infrastructuur, servers, storage en databeschermingstechnologie. Dit zorgt voor een betrouwbare fundering voor bedrijven om hun IT te transformeren op basis van een hybrid cloud en hun business te transformeren met de inzet van cloud-native applicaties en big data-oplossingen. Dell EMC bedient klanten in 180 landen, inclusief 98 procent van de Fortune 500, met het meest uitgebreide en innovatieve portfolio van edge tot core tot cloud.