SAS trekt ten aanval tegen digitale fraude met volledig nieuwe divisie
16/04/2018
Nieuwe SAS-divisie moet klanten helpen om verlies van miljarden euro’s te voorkomen

SAS richt een splinternieuwe divisie op in de strijd tegen digitale fraude. De SAS Fraud and Security Intelligence Division zal geavanceerde analytics-oplossingen en AI combineren om klanten te helpen steeds complexere digitale aanvallen van criminelen te detecteren en te stoppen.

Volgens cijfers van PwC werd 49 procent van de bedrijven de afgelopen twee jaar getroffen door een vorm van fraude, tegenover 36 procent in de twee jaar daarvoor. De Association of Certified Fraud Examiners schat dat een onderneming gemiddeld vijf procent van zijn jaarlijkse omzet aan fraude verliest, wat wereldwijd neerkomt op een verlies van miljarden euro’s.

ctFrauduleuze transacties opsporen wordt steeds moeilijker, aangezien criminelen alsmaar geavanceerdere methodes gebruiken om detectie te omzeilen. SAS zet nu al meer dan 400 werknemers over 25 landen in Amerika, Europa en Azië in om fraude te helpen bestrijden. De komende drie jaar komen daar nog eens 100 experts bij.

Van IJslandse topbank tot Belgische douane

De grootste bank van IJsland, Landsbankinn, vertrouwt vandaag al op SAS voor ondersteuning in haar strijd tegen fraude. “De bank verwerkt veel te veel transacties om manueel in het oog te houden”, zegt Thordur Orlygsson, Chief Compliance Officer bij Landsbankinn. “Analytics van SAS helpen Landsbankinn om verdachte activiteiten op te sporen.” Aan de hand van patroonherkenning gebeurt er al een eerste nauwkeurige selectie op de data. De transacties die als verdacht worden bestempeld, worden doorgespeeld naar het compliance team, dat dan gericht aan de slag kan.

Ook in België worden Analytics van SAS gebruikt om fraude op te sporen”, zegt Jeroen Van Godtsenhoven, Managing Director Belux bij SAS. “De Belgische Douane gebruikt het SAS Fraud Framework for Government om aan de hand van duizenden verschillende slimme criteria mogelijk verdachte goederen te identificeren, zodat douane inspecties zo gericht mogelijk kunnen gebeuren.

“SAS’ leiderschap in fraudebestrijding meer dan ooit nodig”

Stu Bradley komt als Vice President van Fraud and Security Intelligence aan het hoofd van de SAS Fraud and Security Intelligence Division te staan. Hij brengt 20 jaar aan ervaring in de strijd tegen fraude met zich mee, waarvan negen jaar bij SAS. “SAS houdt zich al meer dan 15 jaar bezig met de detectie van fraude en criminele activiteiten", weet Bradley. “Intussen leidde de groei van de digitale economie tot een even grote toename van fraude en cybergevaren. Daarom is vandaag het ideale moment om onze leiderspositie te consolideren en onze aanpak nieuwe focus te geven.

Lees voor meer informatie over de SAS Fraud and Security Intelligence-divisie het Engelstalige persbericht.

Andere talen / Autres langues

Whizpr
Lien Brusselmans
Content Manager
SAS
Gracy Poelman
SAS
SAS is marktleider in analytics. Het bedrijf biedt software en service oplossingen voor innovatieve analytics, business intelligence en databeheer zodat klanten – nu al op meer dan 83.000 locaties - betere en snellere beslissingen kunnen nemen. Al sinds 1976 levert SAS haar klanten wereldwijd 'THE POWER TO KNOW’.