Newsroom

 

Spelen, werken, leren, communiceren, winkelen, reizen,...we consumeren allemaal IT, dagelijks zelfs. Het verbaast mij dan ook dat IT opgescheept zit met een negatief imago.

Agoria verstuurde onlangs nog een persbericht met als niet mis te verstane titel "Tien procent minder ICT-studenten in hoger onderwijs." Is IT niet langer 'cool', 'in', 'vet' ?

De professionele IT markt biedt nochtans toekomstperspectief. Omwille van een structureel tekort aan ICT'ers, is een job bijna gegarandeerd. En je kan je steentje bijdragen tot een aantal maatschappelijke uitdagingen waaronder energievoorziening, klimaat, gezondheidszorg en mobiliteit. Verder hebben onze bedrijven nood aan innovatie om te groeien en competitief te blijven. Innovatie wordt ook gestuurd door IT.

Klinkt aantrekkelijk, toch ?

Vanwaar dan dat negatief imago ? Wat weerhoudt onze jeugd ervan om voor IT te kiezen ?

Ik vrees dat er jarenlang een soort stereotype beeld opgehangen is. ITer = programmeur = mannelijk = urenlang naar een scherm staren = overuren = asociaal. Terwijl net communicatie enorm belangrijk geworden is. Deze week verwoordde iemand het nog mooi: 'technologie wordt gedragen door mensen, niet door machines.' De ITer van vandaag moet praten met de business, haar noden begrijpen en vertaald krijgen naar een oplossing die bedrijfsprocessen efficiënter maken. Communicatiebollebozen in een notedop dus, met een sterk inlevingsvermogen. Is dat niet iets waar net vrouwen in uitblinken ?

Maar er is zoveel meer mogelijk. Een snelle zoekactie op Vacature, vandaag, leverde me

de volgende resultaten op: business analist (81 openstaande vacatures), IT analist (20), IT architect (31), ICT project manager (91). En het ziet er niet naar uit dat de vraag zal afnemen, de komende jaren.

Ik zet de komende maanden dan ook graag en met volle overtuiging mijn schouders onder I love IT, een inititatief van de Erasmushogeschool BrusselVUBUniversiteit GentHogeschool GentHogeschool West-Vlaanderen , Agoria en ATEL. Via workshops en een jaarlijkse wedstrijd, brengen zij jongeren in contact met de bedrijfswereld. Op die manier proberen zij hun enthousiasme voor IT te vergroten. Dit jaar draait alles rond het thema "Zero Impact". Er wordt aan leerlingen gevraagd na te denken over hoe de duurzaamheid van producten en processen te verhogen.

De eerstkomende maanden dompel ik me terug onder in de leefwereld van een student (de schoonste tijd van je leven ;-) , maar ga ik ook mijn oor te luisteren leggen bij de bedrijfswereld. Waarom zetten zij hun schouders onder dit initiatief ? Ik neem aan dat zij dagdagelijks geconfronteerd worden met de gevolgen van de beperkte instroom aan IT studenten. Wat betekent dat voor hun business ?

Ik besef dat er veel in beweging moet gezet worden: ouders en leerlingen moeten een juist beeld krijgen van de carrièrekansen die IT te bieden heeft, maar ook leraard ienen geïnformeerd te worden, zodat zij hun leerlingen kunnen begeleiden in een juiste studiekeuze. Onze overheid dient budgetten ter beschikking te stellen zodat scholen een breder scala aan IT opleidingen kunnen organiseren en media kunnen de maatschappelijke en economische toegevoegde waarde van IT belichten. Ik hoop tot dat laatste een kleine bijdrage te leveren.

Share now