Newsroom

Als er één muur is die in de PR wereld populair is, dan is het wel de Chinese Muur. Hiermee wordt gerefereerd naar de scheiding tussen de redactie en commerciële afdeling van een uitgeverij. 

Tot op heden hield die Muur goed stand. Mijn gesprekken met journalisten hebben zich altijd uitsluitend beperkt tot “content”. (even niet rekening houdend met de paar uitzonderingen) Is iets al of niet interessant genoeg om over te schrijven ? Welke invalshoek boeit je ? Welke woordvoerder is het boeiendst ? Is iets de moeite van een verplaatsing waard ? Een pre-briefing of scoop...

Eind vorig jaar zag ik de eerste kentering. Een freelance journalist vertelde ons onomwonden dat hij een stuk van zijn artikel had moeten aanpassen in functie van het adverterende bedrijf in een specifiek nummer. En het ging hier nota bene over een kwaliteitsvol Belgisch medium. 

Sinds januari dit jaar echter voer ik geregeld gesprekken met journalisten en hoofdredacteuren over het al of niet beschikbaar zijn van advertentiebudget bij mijn klanten. En krijg ik, als PR medewerkster, ook geregeld telefoontjes van de commerciële afdeling: “We plannen een dossier/bijlage. Is er bij uw klant budget voor een advertorial?”

Eerst kwam mijn verbazing ‘Hé, ik voer nu ineens ‘commerciële’ gesprekken met de redactie’, om vervolgens toch ook wel begrip te voelen.Media evolueren volop: herstructurering, inkrimping, minder mensen/strakkere deadlines, grotere online aanwezigheid/behoefte aan meer content,.... Bedrijven komen een gelijkaardige periode en hebben bijgevolg minder advertentiebudget (de bron van inkomsten voor de media) uitgegeven.Bijkomend voelen zij ook dat media een grote online beweging maken: moeten zij nu investeren in online / print / sociale media ? Verwarring alom, dus worden budgetten even niet gespendeerd. Eerst eens kijken wat anderen doen ?

Eigenlijk heb ik begrip voor beide partijen. Het lijkt me nu mijn taak om beiden dichter bij mekaar te brengen: de klant te informeren waarom en hoe ons medialandschap evolueert en welke nieuwe uitdagingen of werkwijzen daaraan gekoppeld zijn. Momenteel is het voor iedereen een beetje zoeken, om mekaar uiteindelijk toch weer te vinden...met of zonder Chinese Muur tussen beiden.

Share now