Axis verbetert Zipstream en omarmt nieuwe 360° camera's en 4K-resolutie

19-06-2017

Axis maakt bekend dat het zijn Zipstream-compressietechnologie heeft verbeterd als antwoord op de hogere eisen die gesteld worden aan gegevensstreaming en -opslag bij 360 graden panoramische camera's en camera's met 4K-resolutie. Zipstream zorgt ervoor dat belangrijke forensische details in het beeldmateriaal bewaard blijven, terwijl er gemiddeld 50 procent of meer aan bandbreedte en opslagruimte bespaard wordt. Axis introduceert ook twee nieuwe domes met de verbeterde Zipstream-technologie en levert daarmee op kosteneffectieve wijze camerabeelden van 360 graden in hoge resolutie.

De marktvraag naar camerabeveiliging vertoont soms een tegenstrijdig beeld: klanten hebben een toenemende behoefte aan een hogere kwaliteit, hogere resolutie en groter bereik, maar willen tegelijkertijd besparen op de kosten van bandbreedte en gegevensopslag. Als antwoord op deze vraag werkt Axis Communications, marktleider in netwerkvideotoepassingen, permanent aan de ontwikkeling van zijn unieke Zipstream-videocompressietechnologie. Zo wil het bedrijf de nieuwe mogelijkheden voor netwerkcamera's optimaal benutten.

De totale kosten van een camerabeveiligingssysteem worden voor een groot deel bepaald door gegevensdataopslag en brandbreedte. Axis heeft Zipstream ontwikkeld om in te spelen op de specifieke behoeften in de beveiligingssector. Concreet betekent dit dat we de vereisten zo laag mogelijk houden, zonder in te boeten op forensische details”, aldus Johan Paulsson, Chief Technology Officer bij Axis Communications. “We zijn blij en trots te kunnen melden dat de verbeterde versie van Zipstream nu beschikbaar is voor zowel panoramische camera's als modellen met ultrahoge resolutie.”

Axis introduceert ook twee nieuwe netwerkcamera's: de AXIS M3047-P en de AXIS M3048-P. Die maken op kosteneffectieve wijze gebruik van de verbeterde Zipstream-technologie om camerabeelden in 360 graden vast te leggen. Het zijn compacte, vaste minidome camera's met fisheyelens die een compleet bereik bieden aan klanten met een beperkt budget.

De nieuwe modellen zijn kleiner dan eerdere modellen en hebben een aantrekkelijk design. Het ontwerp is plat en subtiel, zonder dat de dome over de lens valt. Hierdoor vallen de camera's minder op en krijgen lichtweerkaatsingen in de dome geen kans. Beide modellen zijn leverbaar met een rookmelder, een vandalismebestendige behuizing of een zwarte behuizing. De camera's hebben een dewarpfunctie, zowel in de camera als bij de client. De stabiele dewarpfunctie bij de client van het AXIS Camera Station of andere videomanagementsystemen kan eenvoudig worden gebruikt bij zowel liveweergave als bij opnames van het volledige beeld in 360 graden.

Zowel de AXIS M3047-P, met een sensor van 6 megapixels, als de AXIS M3048-P (12 megapixels) levert een superieure beeldkwaliteit met maximale scherpte en lichtgevoeligheid. Bovendien bieden ze vergeleken met eerdere modellen videokwaliteit met volledige beeldsnelheid. “Door deze nieuwe 360 graden-domes te combineren met de verbeterde Zipstream-technologie bieden we onze klanten echt een kosteneffectieve oplossing. We leveren een groot bereik en zorgen er tegelijkertijd voor dat de details van dat panoramische beeld niet verloren gaan tijdens het streamen en opslaan van de gegevens”, vult Petra Bennermark, Global Product Manager bij Axis Communications, aan.

De AXIS M3047-P en AXIS M3048-P zijn naar verwachting beschikbaar vanaf juni 2017. Beide modellen worden via de distributiekanalen van Axis geleverd tegen een retailprijs van respectievelijk 469 USD en 669 USD.

De verbeteringen aan de Zipstream-technologie worden samen met de hierboven vermelde panoramische camera's en met de nieuwe 4K-camera's gedemonstreerd tijdens IFSEC International 2017. Die beurs vindt plaats van 20 tot 22 juni in London ExCeL.

Ga voor foto's en whitepapers naar:

Eef Leroy

Content Manager

Axis Communications

Edwin Roobol

Regional Director Middle Europe

Axis Communications

Axis Communications biedt intelligente beveiligingsoplossingen aan voor een slimmere en veiligere wereld. Als wereldwijde marktleider in netwerkvideo, zet Axis de toon in de sector door het lanceren van innovatieve en kwalitatief hoogstaande netwerkproducten -gebaseerd op een open platform -, via een globaal partnernetwerk. Axis ontwikkelt lange termijn relaties met haar partners en voorziet hen van de nodige kennis en kwalitatieve netwerkproducten in zowel bestaande als nieuwe markten.

Axis heeft wereldwijd meer dan 2.600 toegewijde werknemers met vestigingen in meer dan 50 landen en een samenwerking met ruim 90.000 partners. Axis is opgericht in 1984 in Zweden en staat genoteerd op de NASDAQ Stockholm onder de beurscode AXIS.