Bedrijven hebben moeite met digitale innovatie, €555.000 verlies per mislukt project

26-10-2017

- Uit een rondvraag bij 1.625 bedrijfsleiders wereldwijd blijkt dat organisaties moeilijkheden hebben met de vier strategische elementen die noodzakelijk zijn voor digitale transformatie: Mensen, Acties, Samenwerking en Technologie (MAST)
- 1 op de 4 organisaties had de afgelopen twee jaar te kampen met een mislukt digitaal project, dat gemiddeld een verlies van 555.000 euro betekende.
- 7 op de 10 geeft toe over te weinig digitale vaardigheden te beschikken, en 80% van hen zegt dat die leemte in hun vaardigheden het grootste obstakel vormt voor hun cyberveiligheid.
- 72% zegt dat digitale schaduwprojecten de enige manier zijn waarop onderdelen van de organisatie een zinvolle innovatie kunnen realiseren.
- 84% van de bedrijven geeft aan dat hun klanten verwachten dat ze meer digitaliseren, terwijl 71% zich zorgen maakt over zijn vermogen om zich aan te passen aan artificial intelligence.

Hoewel bedrijven het belang van digitale transformatie inzien, blijven organisaties wereldwijd moeilijkheden ondervinden om de noodzakelijke elementen voor een succesvolle digitalisering met elkaar in evenwicht te brengen. Van de 1.625 bedrijfsleiders die bevraagd werden voor Fujitsu's nieuwe verslag, The Digital Transformation PACT, heeft een op de drie (33%) in de voorbije twee jaar een project geannuleerd met als gevolg een verlies van € 423.000, terwijl een op vier (28%) door een mislukt project € 555.000 verlies heeft geleden. 84% van de bedrijven geeft aan dat hun klanten verwachten dat ze meer digitaliseren, terwijl 71% denkt achter te liggen op hun concurrenten. Ten slotte denkt twee derde (66%) dat ze klanten zullen verliezen aan hun concurrenten als gevolg van de digitale transformatie.

Het realiseren van digitale transformatie gaat om veel meer dan enkel technologie. In zijn onderzoek gaat Fujitsu na hoe bedrijven presteren in verhouding tot de vier strategische elementen die nodig zijn om digitaal te transformeren: Mensen, Acties, Samenwerking en Technologie (MAST). Organisaties erkennen het belang van digitale transformatie: de meerderheid (46%) heeft al transformatieprojecten uitgevoerd, terwijl 86% aangeeft van plan te zijn om hun bedrijf de komende twaalf maanden technologisch te vernieuwen. Toch blijven bedrijven moeilijkheden ondervinden met de vier MAST-pijlers.

"Technologie kan een echt keerpunt zijn, maar om digitalisering maximaal te benutten, heb je meer nodig dan de nieuwste snufjes", zegt Duncan Tait, CEO van SEVP en verantwoordelijke voor EMEIA en Noord- en Zuid-Amerika bij Fujitsu. "Hoewel bedrijven tegenwoordig inzien dat ze de technologie moeten omarmen, blijven er significante problemen bestaan die bijdragen tot mislukkingen en de hoge kosten die daaraan verbonden zijn. Om hun digitale visie te realiseren, is het essentieel dat bedrijven over de juiste vaardigheden, procespartnerschappen en technologie beschikken. Omdat het ondernemingslandschap snel verandert vanwege digitale disruptie, kunnen bedrijven het zich niet veroorloven om te mislukken in hun transformatie."

Mensen
Voor wat betreft de aanpak van de mensen die betrokken zijn bij de digitale transformatie, onderneemt de overgrote meerderheid van de bedrijfsleiders (90%) stappen om hun toegang tot digitale expertise te vergroten. 70% van hen geeft toe dat hun organisatie een groot gebrek aan digitale vaardigheden heeft. Zo zegt 80% dat een gebrek aan vaardigheden het grootste obstakel is om hun cyberveiligheid te verhogen. Wat de toekomst betreft, zullen vaardigheden een belangrijke bedrijfskwestie blijven; 93% zegt dat het bijscholen van personeel de komende drie jaar van vitaal belang zal zijn voor het succes van hun organisatie, terwijl 83% denkt dat er tegen 2020 andere vaardigheden nodig zullen zijn onder invloed van artificial intelligence.

Acties
Kijken we naar de acties, met andere woorden de processen en gedragingen die nodig zijn om digitale transformatie te doen slagen, zeggen negen van de tien bedrijfsleiders (90%) dat hun organisatie een duidelijk omschreven digitale strategie heeft, terwijl 83% ervan overtuigd is dat de andere bedrijven weten wat die strategie inhoudt. Driekwart (74%) zegt echter dat projecten die opgestart worden, vaak geen link hebben met de overkoepelende bedrijfsstrategie, terwijl 72% zegt dat digitale schaduwprojecten de enige manier zijn om een zinvolle innovatie te realiseren in onderdelen van de organisatie. Van cruciaal belang is dat twee derde (66%) zegt dat de kosten verbonden aan een mislukt project hen ervan weerhield om in de toekomst aan digitale transformatie te doen.

Samenwerking
Bedrijfsleiders zetten positieve stappen naar samenwerking, en de meesten van hen voeren gezamenlijke projecten uit of zijn van plan (63%) dat te doen met partners zoals technologie-experts (64%) en bestaande klanten (42%). Verrassend genoeg zou 79% zelfs bereid zijn om gevoelige informatie te delen in het kader van deze gezamenlijke projecten. 73% geeft echter aan dat een gebrek aan onmiddellijk succes al snel het einde van hun strategische partnerschappen zou betekenen.

Technologie
En wat technologie betreft, zijn bedrijfsleiders van plan om een breed scala aan systemen in te voeren: het komende jaar wil meer dan de helft cyberveiligheid (52%) of het Internet of Things (51%) introduceren, op de voet gevolgd door cloud computing (47%) en artificial intelligence (46%). Bedrijfsleiders zijn zich bewust van het disruptieve effect van technologische verandering, want 86% zegt dat het vermogen om te veranderen cruciaal zal zijn om de komende 5 jaar te overleven. 71% maakt zich echter zorgen over het vermogen van hun organisatie om zich aan te passen aan technologieën zoals artificial intelligence.

"Wanneer nieuwe technologie in een bedrijf wordt geïntroduceerd, moet er steeds worden gestreefd naar evenwicht. Nu de technologische veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen, is evenwicht nog nooit zo belangrijk geweest. Het is niet meer voldoende om enkel de beste toepassingen en toestellen in huis te hebben. Zonder getalenteerde en bekwame medewerkers om ze te gebruiken, zijn ze nutteloos. Je medewerkers mogen nog zo slim en progressief zijn, in een omgeving die innovatie afremt, zullen ze wegkwijnen. En geen enkel bedrijf - hoe groot, invloedrijk of machtig ook - kan op zichzelf succesvol zijn in de wereld van morgen. Enkel door de essentiële onderdelen - mensen, acties, samenwerking en technologie - met elkaar in evenwicht te brengen, kunnen organisaties vooruitgang boeken in dit digitale tijdperk."

Bericht aan de redacteurs

¹Fujitsu’s verslag “The Digital Transformation PACT” kan hier worden gedownload
Deze kwantitatieve studie werd in juli en augustus 2017 uitgevoerd door het onafhankelijke studiebureau Censuswide. 1.625 topkaderleden in middelgrote tot grote ondernemingen in de openbare sector, financiële sector, kleinhandel en productie werden onderzocht. Alle respondenten hadden ofwel al een digitaal transformatieproject afgeleverd, ofwel interesse getoond om dat in de toekomst te doen.

Steekproefgrootte per land:
Australië: 153
China: 150
Finland en Zweden: 150
Frankrijk: 150
Duitsland: 151
Hongkong: 50
Ierland: 20
Italië: 150
Japan: 150
Singapore: 50
Spanje: 151
Verenigd Koninkrijk: 150
Verenigde Staten: 150

Chris Van den Broeck

Senior Advisor Integrated Communications

Fujitsu

Inès Godart

Communications Manager Benelux

Fujitsu

Fujitsu is het toonaangevende Japanse informatie- en communicatietechnologie (ICT) bedrijf met een volledig aanbod van technologie producten, oplossingen en diensten. Ongeveer 155.000 Fujitsu medewerkers bieden ondersteuning aan klanten in meer dan 100 landen. We gebruiken onze ervaring en de kracht van ICT om de toekomst van de samenleving te vormen samen met onze klanten. Fujistu Limited (TXE: 6702) rapporteerde geconsolideerde inkomsten van 4,5 triljoen yen (US$ 40 miljard) voor het fiscaal jaar dat eindigde op 31 maart 2017. Voor meer informatie, zie http://www.fujitsu.com.

Fujitsu EMEIA

Fujitsu stelt klanten in staat te profiteren van digitale mogelijkheden door hen te helpen om IT en digitale innovatie in evenwicht te brengen. Fujitsu's volledige portfolio van producten, oplossingen en services biedt haar klanten een concurrentievoordeel in het tijdperk van digitale transformatie. Fujitsu telt in de EMEIA-landen (Europa-Midden Oosten, India & Afrika) meer dan 29.000 werknemers. Voor meer informatie, kunt u terecht op: http://www.fujitsu.com/fts/about/

Alle andere bedrijfs- of productnamen die hier worden vermeld, zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke eigenaars. De informatie die in dit persbericht wordt vrijgegeven, is correct op het moment van publicatie en is onderhevig aan wijziging zonder voorafgaande melding.