Belgische Solar Team fit aan de start Bridgestone World Solar Challenge dankzij Fujitsu’s ’UBIQUITOUSWARE’ IoT sensoren

05-10-2017

Sensoren voor hartslag, activiteitsgraad en omgevingsparameters gecombineerd met slimme algoritmes kunnen verschil maken tussen winst en verlies

Vanaf 8 tot 15 oktober aanstaande neemt het Belgische Solar Team deel aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië met hun zelfontworpen zonnewagen. Deze wagen rijdt volledig op zonne-energie en is ontworpen om dwars door Australië te rijden, een 3021 km lange tocht.

Als sponsor voorziet Fujitsu in de nodige draagbare technologie - ‘UBIQUITOUSWARE'’ - om de rijomstandigheden van de twee bestuurders te meten. Verschillende sensoren meten de hartslag, activiteitsgraad en omgevingsparameters (temperatuur, vochtigheidsgraad) van de piloten. Hiermee wordt het stressniveau en uitputtingsgraad bepaald. Deze informatie helpt om te bepalen of extra koeling wel echt nodig is om de piloten in optimale omstandigheden doorheen de race te loodsen.

“De Bridgestone World Solar Challenge is een race voor door zonne-energie aangedreven wagens”, aldus Jasper Schrijvers, één van de piloten van het Belgische Solar Team, “Naast aerodynamica en electro-mechanische ingeniositeit, speelt ook de de alertheid van de chauffeur een grote rol. Hoge temperaturen en vochtigheidsgraad (we racen door de Australische Outback) verminderen het comfort van de bestuurder. In een normale wagen is er daarom luchtacclimatisatie voorzien. Maar de energie die hiervoor nodig is, kan niet worden ingezet voor de aandrijving van de wagen en een airconditioningsysteem voegt extra gewicht toe. Dit kan ons enkele minuten per rit kosten, en dus ook het verschil bepalen tussen winst en verlies. Per slot van rekening willen we snelheden tot 90 km/u bereiken met de energie die je normaal gebruikt om een haardroger aan te drijven en dan kan je je wel inbeelden dat elk detail telt.”

Voor de metingen werd gebruik gemaakt van twee sets van sensoren: één set is verwerkt in een armband en meet hartslag, activiteitsgraad en omgevingsparameters. Een andere set is verwerkt in een halsband met een oorclip voor het meten van de hartslag en een buzzer en tril feedback. De real time input van deze gegevens gecombineerd met historische data en algoritmes detecteren de concentratiegraad”, licht Jasper Schrijvers toe. “Wanneer deze indicator een alarmwaarde bereikt, gaat de clip trillen, en kan de piloot het stuur aan een collega overdragen.”

Ook in het dagelijkse leven

De armband en de halsband maken deel uit van Fujitsu’s brede aanbod aan ’ubiquitousware’: intelligente toestellen die bijdragen tot een betere gezondheid voor iedereen. De ‘Human Centric Engine’ verzamelt data uit verschillende types sensoren en zet die om in nuttige en relevante informatie over personen. Dit kan gaan van de exacte locatie van een patiënt tot de detectie van een valbeweging van een bejaarde.

“Fujitsu werkt al jaren aan technologie die bijdraagt tot een betere maatschappij. Met onze ubiquitousware hebben we ook oplossingen voor de niet-geconnecteerde wereld ontworpen, die de levenskwaliteit voor velen kan bevorderen”, zegt Yves de Beauregard, Head of Fujitsu Benelux. “Met deze Solar Challenge hebben we de kans op een andere manier bij te dragen tot een betere wereld, met name voor het onderzoek naar hernieuwbare energie. En tegelijk is dit een leuke manier om onze technologie aan een breder publiek te tonen.”

Achtergrondinformatie

Chris Van den Broeck

Senior Advisor Integrated Communications

Thierry Garritsen

Brand Manager Solar Team

Thierry Garritsen

Brand Manager Solar Team

Fujitsu

Fujitsu is het toonaangevende Japanse informatie- en communicatietechnologie (ICT) bedrijf met een volledig aanbod van technologie producten, oplossingen en diensten. Ongeveer 155.000 Fujitsu medewerkers bieden ondersteuning aan klanten in meer dan 100 landen. We gebruiken onze ervaring en de kracht van ICT om de toekomst van de samenleving te vormen samen met onze klanten. Fujistu Limited (TXE: 6702) rapporteerde geconsolideerde inkomsten van 4,5 triljoen yen (US$ 40 miljard) voor het fiscaal jaar dat eindigde op 31 maart 2017. Voor meer informatie, zie http://www.fujitsu.com.

Over Fujitsu EMEIA

Fujitsu stelt klanten in staat te profiteren van digitale mogelijkheden door hen te helpen om IT en digitale innovatie in evenwicht te brengen. Fujitsu's volledige portfolio van producten, oplossingen en services biedt haar klanten een concurrentievoordeel in het tijdperk van digitale transformatie. Fujitsu telt in de EMEIA-landen (Europa-Midden Oosten, India & Afrika) meer dan 29.000 werknemers. Voor meer informatie, kunt u terecht op: http://www.fujitsu.com/fts/about/