De HR-trends voor 2019: flexibel en duurzaam werk in een digitale omgeving

11-12-2018

In 2019 zullen bedrijven nog meer moeten focussen op de war for talent. Het behouden van de eigen medewerkers staat hierbij centraal voor de HR-afdelingen. HR & Well-being specialist Attentia zet de 5 belangrijkste HR-trends bij grote ondernemingen op een rijtje.

1. Flexibiliteit
2019 zal meer dan ooit in het teken staan van de flexibiliteit, op vlak van werktijden, werklocatie en verloning. Medewerkers gaan zelf hun werktijden bepalen in functie van de specifieke situatie, zowel thuis als op kantoor. Soms moet een kind wat vroeger aan de schoolpoort worden afgehaald, soms zal een meeting wat later op de dag gepland worden. Medewerkers staan niet afkerig tegenover 9 to 5, maar ze verkiezen flexibiliteit die aansluit bij hun work-life balance.

Ook de werklocatie wordt flexibel. Medewerkers beslissen zelf waar ze het beste functioneren: thuis, op kantoor, decentraal in een satellietkantoor of in een co-working space. En op de werkvloer willen ze keuze uit een stille concentratieruimte, een afgesloten belruimte of een vergaderplek voor een teammeeting. Mobiliteit wordt één van de cruciale parameters. Als de bereikbaarheid van de onderneming niet optimaal is, wordt het al minder aantrekkelijk voor potentiële nieuwe medewerkers. Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben ze voldoende keuze. Als werkgever kan je daarop inspelen door bvb. het aanbieden van een bedrijfsfiets of zelfs het inleggen van een heuse kantoorbus!

Attentia ziet in 2019 ook meer flexibiliteit opduiken in de samenstelling van het verloningspakket. Met flexibel verlonen of een cafetariaplan kunnen medewerkers de samenstelling van hun loonpakket (bedrijfswagen of -fiets, extra verlof, aankoopbonnen, extra kindergeld,..) zelf kiezen, afhankelijk van wat de werkgever daarin aanbiedt uiteraard.

2. Duurzame inzetbaarheid
Duurzaam ondernemen is niet alleen kijken naar de milieu-impact van de onderneming. Het gaat in 2019 tevens over de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. We moeten nu eenmaal met z’n allen langer aan de slag blijven. Het is belangrijk om daar als werkgever voldoende aandacht voor te hebben en te zorgen voor betrokkenheid, engagement, motivatie en gezondheid van de medewerkers op lange termijn (vb. cao 104, …).

Change is the new normal. Het is belangrijk dat medewerkers voorbereid zijn op de veranderende toekomst van werk. Dat kan door in te zetten op life long learning. Bedrijven zullen medewerkers de nodige trainingen, workshops, leertrajecten moeten aanbieden, zodat zij steeds bij blijven en klaargestoomd worden voor wat in de toekomst van hen verwacht wordt. Levenslang leren is trouwens niet beperkt tot het betalen van een opleiding of MBA. Medewerkers moeten zelf initiatief kunnen nemen.

3. Digitalisering & AI
Om flexibiliteit aan te bieden, moet je als onderneming de nodige oplossingen voorzien om in de cloud efficiënt te kunnen samenwerken. Maar de HR-afdeling wint eveneens bij digitalisatie en automatisering. In 2019 zullen bots (autonome computerprogramma’s) automatisch een antwoord geven op evidente en veelgestelde vragen: “Hoeveel dagen vakantie heb ik nog?”, “Wat is de te volgen procedure bij ziekte?” Deze automatisering van bepaalde processen zorgt ervoor dat HR-medewerkers meer tijd krijgen voor strategische beslissingen en het bijsturen van het HR-beleid.

Daarnaast doet Artificial Intelligence (AI) zijn intrede in de HR-wereld. Met de juiste AI-tools kan de HR-afdeling voorspellingen maken, beslissingen nemen en bijsturen op basis van beschikbare data. Bij aanwervingen kan de HR-afdeling door gebruik van AI-tools nagaan of de kandidaat geschikt en competent is voor de job die hij binnen twee jaar zal uitoefenen, in plaats van enkel de job voor morgen.

4. Evenwicht en vitaliteit
Maar de allerbelangrijkste trend voor 2019 is de zoektocht naar een gezond evenwicht. Evenwicht tussen de belangen van werkgever en werknemer, tussen de belangen en waarden van oudere en jonge medewerkers, en de impact van de digitalisering.
In 2019 zal er ook meer aandacht zijn voor het mentale evenwicht. Want hoe vitaler medewerkers zich voelen, hoe minder snel zij afhaken. In 2019 zullen veel ondernemingen het welzijn van hun medewerkers bovenaan op de HR-prioriteitenlijst zetten. Dat doen ze door nog meer en nog gestructureerder in te zetten op Well-Being, iets wat bij veel bedrijven tegenwoordig nog te vrijblijvend gebeurt. Programma’s zoals Vital Company spelen daar perfect op in, want medewerkers die bewegen, voelen zich beter, presteren beter, zijn minder ziek en vertonen een hoger engagement. 

media


andere talen / autres langues

contact

all colors of public relations

Eef Leroy

Public Relations Officer

+32 52 55 33 26
Attentia

Maaike Van Coppernolle

Content & Communication Responsable

Attentia

Attentia, partner in HR en Well-being van grote bedrijven, KMO’s en zelfstandigen, biedt producten en diensten aan op vlak van HR, Payroll, Preventie & Bescherming en Well-being. Deze geïntegreerde aanpak levert haar klanten data en dus bredere inzichten voor een succesvol HR & Well-being beleid. Attentia gelooft dat gelukkige mensen de drijvende kracht zijn achter elke succesvolle onderneming. Met meer dan 670 medewerkers, verdeeld over 40 kantoren in Vlaanderen, Brussel en Wallonië staat Attentia ten dienste van haar 15.000+ klanten. Meer informatie vindt u op www.attentia.be.