Kantoormedewerkers zien werkvreugde overschaduwd door frustraties

19-02-2019

Europees onderzoek van Staples waarschuwt: kantoormedewerkers willen absoluut ontsnappen uit de kantooromgeving maar zitten vast in een sleur

• 91% voelt zich gefrustreerd op het werk
  • 84% zegt dat ze een nieuwe job overwegen, één op tien denkt hier voortdurend aan
  • Eén op de vijf (21%) bekijkt vacatures wanneer ze zich gefrustreerd voelen
  • Nadat ze van job veranderd zijn, voelt een derde (34%) zich al binnen de zes maanden gefrustreerd in hun nieuwe werkomgeving

Strombeek-Bever, 18 februari 2019Uit Europees onderzoek van Staples blijkt dat 91% van de onderzochte kantoormedewerkers zich gefrustreerd voelt in zijn of haar werkomgeving en 84% zou daarom graag aan zijn of haar huidige kantoorleven ontsnappen. Bij wie dat niet lukt, zoekt ongeveer een vijfde (21%) voortdurend op LinkedIn naar wat beters1.

Job-hopping is de gewoonste zaak ter wereld geworden. Gemiddeld hebben werknemers 11,7 jobs tussen hun 18de en hun 48ste levensjaar2. De verwachting dat het gras elders groener is, doet de meeste kantoorbedienden overwegen om van job te veranderen. Maar diegenen die deze stap ook echt zetten, merken vaak dat het slechts een tijdelijke oplossing was. Volgens het onderzoek voelt ruim een derde (34%) zich binnen het half jaar net zo gefrustreerd in zijn of haar nieuwe baan, als in de oude.

Verloop

Het onderzoek legt een verband tussen de kwaliteit van de kantooromgeving en de wens om er te blijven werken: drie vierden (73%) van de kantoormedewerkers bevestigt dat een goed functionerende en aangename kantooromgeving bijdraagt tot het terugdringen van het verloop.

Voldoening

De meeste kantoormedewerkers (84%) zoeken voldoening in hun werk, en het merendeel (76%) vindt de kwaliteit van de kantooromgeving een belangrijke factor bij het bereiken van die voldoening. Maar uit de bevinding dat zovelen verandering in hun werk zoeken, kunnen we afleiden dat heel wat werkplekken niet aan die criteria voldoen.

Organisatiepsycholoog professor Cary Cooper van de Universiteit van Manchester licht toe: “De meesten onder ons zitten meer van hun wakkere uren op kantoor dan thuis. De werkplek is dus uiterst belangrijk voor de gezondheid, het welzijn en de prestaties van de medewerkers. Dit rapport laat zien dat 89% van de Europese kantoormedewerkers behalve een inkomen, ook voldoening uit zijn of haar werk wil halen. Om dat te bereiken zijn psychologische én fysieke omgevingsfactoren van groot belang. De managementstijl (erkennen en belonen in plaats van verwijten), redelijke werkuren en flexibele werktijden, en een kwalitatieve kantooromgeving dragen fundamenteel bij tot een grotere job-tevredenheid. De fysieke omgeving is niet alleen belangrijk om de job-ervaring zelf rijker te maken, maar ook omdat je je medewerkers dan de boodschap geeft: ‘wij geven om jou’.”

Tom Groffils, managing director Staples Solutions Benelux, vult aan, “Onze studie bewijst dat het kantoor een belangrijke rol speelt in hoe we denken over ons werk. Wie de kantoorruimte in orde krijgt - met de juiste meubels, de juiste inrichting en/of de geschikte kantoormaterialen - is al een heel eind op weg om de dagelijkse ergernissen op kantoor te verminderen. Het is natuurlijk niet het enige, maar het kan de eerste aanzet zijn voor een omwenteling in de bedrijfscultuur en om medewerkers te binden, ervaring in huis te houden en het rendement te doen groeien.”

Voor meer informatie over dit onderzoek: op www.staplesadvantage.be/benl/wanneer-ruimte-werkt-werkt-alles kunt u het rapport Vocation frustration – Europe’s office workers on the brink downloaden.

1Opmerking bij de resultaten: 84% van de Europese kantoormedewerkers geven toe dat ze er reeds aan gedacht hebben om van job te veranderen. 91% zeggen dat ze een bepaalde mate van frustratie gevoeld hebben op hun werk.

2Bureau of Labor Statistics: https://www.bls.gov/news.release/pdf/nlsoy.pdf

Over het onderzoek

Het onafhankelijke onderzoek is in oktober 2018 online uitgevoerd door Arlington Research onder 7.000 kantoormedewerkers in tien Europese landen: Nederland (500), Duitsland (1.000), Finland (500), Frankrijk (500), Italië (500) , Noorwegen (500), Portugal (500), Spanje (500), Verenigd Koninkrijk (2.000) en Zweden (500).

Aafke Buyl

Public Relations Officer

Staples

Ronald Haasert

Manager Marketing and Merchandising Benelux

Staples

Staples is de toonaangevende Europese leverancier van geïntegreerde oplossingen voor de ruimtes waarin medewerkers van kleine, middelgrote en grote bedrijven werken, vergaderen, lunchen en zich verfrissen.
Staples weet wat ruimtes met mensen kunnen doen en heeft zich er helemaal op toegelegd die ruimtes zo in te richten dat gebruikers elke dag toekomen aan de kern van de zaak. Onze experts zijn partners die met een uitgebreide reeks (maatwerk-)oplossingen het maximale uit kantoorruimtes weten te halen. Want als de ruimte werkt, werkt alles.