Opvolger van de legendarische Linksys WRT Wi-Fi Router nu beschikbaar

10-04-2014

Best-presterende draadloze AC-router met nog meer functies en OpenWrt-ondersteuning nu te koop

Brussel - Linksys kondigt de beschikbaarheid aan van de nieuwe WRT1900AC. De nieuwe WRT is de eerste Wi-Fi-router voor thuisgebruik met 4 externe antennes voor een optimale draadloze dekking in het hele huis en is gecertificeerd voor de nieuwe 802.11ac Wi-Fi-standaard. De nieuwe draadloze standaard levert de beste prestaties en bevat intelligente technologieën zoals beamforming die het bereik verbeteren van het draadloze signaal. Het design van de nieuwe Linksys WRT1900AC Dual Band Wi-Fi Router is geïnspireerd op de iconische WRT54G die 11 jaar geleden werd geïntroduceerd. De nieuwe WRT is uitgerust met krachtige hardware zoals een dual-core 1,2 GHz processor, 128 MB Flash-geheugen, eSata en USB-poorten. De nieuwe WRT wordt geleverd met Linksys Smart Wi-Fi set-up- en beheer-tools. Linksys heeft ook samengewerkt met OpenWrt om ervoor te zorgen dat er binnen enkele weken een open source-alternatief beschikbaar is.

"De WRT is een waar icoon in de geschiedenis van Wi-Fi en staat voor veel mensen synoniem aan de eerste draadloze router in huis. Sinds de introductie van de originele WRT hebben we wereldwijd meer dan 50 miljoen exemplaren verkocht en de verkoop ervan is nog steeds succesvol, zelfs nu de draadloze technologie al veel verder door ontwikkeld is", aldus Mike Chen, vice president product management voor Linksys. "De WRT heeft voor velen een cultstatus vanwege het open source-aspect dat het zo immens populair maakte. We zijn vereerd te hebben samengewerkt met OpenWrt aan de open source-firmware van het product en hebben een WRT-waardige opvolger gebouwd met de beste hardware en een iconisch design."

OpenWrt Ready
In de afgelopen maanden hebben Linksys en het OpenWrt-project samengewerkt aan de open source-readiness en continue ontwikkeling van de nieuwe WRT.
“De geschiedenis van OpenWrt gaat meer dan een decennium terug. Het begon allemaal met een project om de Linksys WRT54G te hacken en aan te passen. Er is veel veranderd sinds die tijd", zegt Gregers Petersen, relationship manager bij OpenWrt. "Vandaag de dag is OpenWrt een complete embedded Linux-distributie die gebruikers in staat stelt te innoveren en nieuwe oplossingen en functies te creëren. Andere belangrijke elementen van OpenWrt zijn broncode-transparantie, veiligheid en uitgebreide package repositories. We zien het als een zeer positieve ontwikkeling direct te hebben samengewerkt met het Linksys engineering-team voor de nieuwe WRT1900AC-router. Als gevolg hiervan zal de consument de keuzevrijheid hebben tussen de standaard Linksys-firmware en OpenWrt. De OpenWrt-ontwikkelaars erkennen het potentieel van de samenwerking met Linksys en de kansen die het brengt voor meer apparaten en oplossingen."

Nieuwe functies
Er zijn na de eerste aankondiging tijdens CES extra functies toegevoegd aan de nieuwe WRT. Naast de zeer krachtige router-functionaliteit kan de nieuwe WRT nu ook worden geconfigureerd als range extender of wireless bridge. Er zijn ook software-features toegevoegd, waaronder ondersteuning voor de No-IP dynamic DNS-service. Linksys is ook van plan Wi-Fi Scheduling en een OpenVPN-gebaseerde VPN-server toe te voegen aan de WRT in een toekomstige firmware-update. Dit stelt gebruikers in staat een beveiligde remote verbinding met de router tot stand te brengen vanaf iedere plek ter wereld.

Beter bereik dankzij antennediversiteit
Net als andere 802.11ac routers worden de gegevens door de WRT naar draadloze clients verzonden via drie spatial streams. In tegenstelling tot andere 802.11ac routers is de nieuwe WRT uitgerust met vier verstelbare en afneembare antennes. De router selecteert en gebruikt automatisch de beste drie antennes om data te verzenden naar en ontvangen van aangesloten apparaten, afhankelijk van hun locatie in de woning. Deze technologie voor antennediversiteit zorgt voor een groter bereik en betere dekking vergeleken met de traditionele apparaten met drie antennes. Alle aangesloten apparaten kunnen zo de beste prestaties behalen.

Linksys Smart Wi-Fi
Linksys Smart Wi-Fi is een installatie- en beheertool die gebruikers toegang geeft tot hun aangesloten apparaten vanuit een browser of mobiele app, zodat ze gemakkelijk hun thuisnetwerk kunnen beheren. Gebruikers hebben toegang tot hun thuisnetwerk vanaf elke locatie via een browser op een PC of een app op hun iOS- of Android-smartphone of tablet. Ze kunnen zo de status van de verbinding van hun apparaten controleren, gasten toegang bieden tot het netwerk of voorkomen dat kinderen toegang krijgen tot sociale netwerken.

Met de introductie van de nieuwe WRT heeft Linksys een nieuwe tool toegevoegd in de browser-interface van Linksys Smart Wi-Fi, genaamd Network Map. Deze biedt een visuele weergave van het thuisnetwerk en toont de router plus alle aangesloten apparaten. Met de tool kunnen gebruikers zien welke apparaten de meeste bandbreedte gebruiken, hoe sterk het signaal is richting een apparaat of via welke draadloze band deze is verbonden. Network Map biedt een meer intuïtieve en grafische benadering voor het bewaken en beheren van een thuisnetwerk.

WRT1900AC hardware specificaties
· 80211ac Wi-Fi (backwards compatibel met 802.11a/b/g/n)
o Snelheden tot 1300Mbps* op de 5Ghz-band
o Snelheden tot 600Mbps* op de 2.4 Ghz-band
· Gigabit WAN & LAN-poorten
· 1 x eSata/USB 2.0-poort
· 1 x USB 3.0-poort
· 1.2GHz dual-core ARM-processor
· 128MB Flash Memory
· 256MB DDR3 RAM
· 4 verwisselbare, externe antennes

WRT1900AC software features
· Browser-gebaseerde installatie vanaf PC/Mac, smartphone of tablet
· Kan worden geconfigureerd als: Router, Range Extender (ofwel Repeater) of Wireless Bridge
· Linksys Smart Wi-Fi-account - gratis
· Linksys Smart Wi-Fi is toegankelijk vanaf een browser of de Linksys Smart Wi-Fi app voor iOS and Android
· Deel printers of opslagmedia via USB of eSata
· Ingebouwde DLNA-gecertificeerde mediaserver en FTP-server voor het delen van bestanden
· ‘Drag and drop’ media prioritization om bandbreedte toe te wijzen aan apparaten, applicaties of games
· Parental control om toegang te blokkeren tot websites of tijdens bepaalde uren
· Dynamic DNS-services ondersteund: No-IP, DynDNS en TZO
· Ingebouwde speedtest om snelheid breedband-upload en -download te testen
· Open Source Ready

Prijs en beschikbaarheid
De nieuwe Linksys WRT1900AC Dual-Band Wireless-AC Router is per direct beschikbaar en heeft een consumentenadviesprijs van 279 Euro. Vanaf maandag 14 april is de router verkrijgbaar bij Exellent.

Product informatie

Desmond Thuis

PR Consultant

Linksys

Mike Duin

Linksys

Het Linksys-merk houdt zich al bezig met draadloze connectiviteit sinds zijn oprichting in 1988 en levert de meest innovatieve, best-in-class technologieën, ontwerpen en dienstverlening. Linksys maakt een connected lifestyle mogelijk, thuis, op het werk en onderweg. Zijn award-winnende producten maken beheer, entertainment, security en internettoegang eenvoudig dankzij innovatieve features en een groeiend applicatie- en partner-ecosysteem.

Over Linksys